2014 / 2015 – Week 4

Broken Hill – Darling River

Dag 22

27-12-2014 072 Silverton

Het Silverton Hotel komt vrij regelmatig in westerns voor

We zijn vanmorgen eerst naar Broken Hill gereden, hier hebben we boodschappen gedaan. We waren er al om acht uur, de supermarkt, Woolworths, was net open. Het was weer een enorme supermarkt dus maar wat voorraad ingeslagen, dan hebben we de rest van de vakantie niet veel meer nodig.

Daarna zijn we toch maar weer naar Silverton gegaan, dat ligt zo’n 25 km ten noorden van Broken Hill, in 2010 zijn we hier ook geweest.

Silverton was een verlaten mijndorpje, er wonen nu een paar kunstenaars en twee ezels, alleen hebben we die vandaag niet gezien. Er zijn diverse galerietjes in de oude vaak vervallen huisjes en er staat van alles buiten, vooral veel beschilderde oude auto’s maar ook zgn. junk art en een hoop gekkigheid. Het Silverton Hotel is beroemd omdat het in diverse films voorkomt. Er zijn hier behoorlijk veel films opgenomen, vooral westerns. De bekendste films zijn de Mad Max films en er is dan ook een tamelijk maf Mad Max museumpje.

Daarna zijn we nog even naar de Mundi Mundi Lookout gereden, die ligt 5 km verder en die kenden we ook, je hebt daar een prachtig uitzicht op de vlakte erachter.

Via Silverton zijn we weer terug gereden naar Broken Hill, hebben daar getankt en zijn vervolgens naar Menindee gaan rijden. Het was inmiddels wel erg warm geworden.

We zouden naar de Menindee Lakes gaan maar helaas was de campground hier opgeheven en het zou een flinke omweg betekenen dus hebben we maar besloten deze meren over te slaan, wel jammer maar onze tijd is beperkt, we kunnen nou eenmaal niet alles.

Dus hebben we de gravel road richting Mildura opgezocht, misschien dat we morgen nog afslaan naar Mungo NP maar dat moeten de tracks goed zijn en moet het niet te warm zijn want het kan daar oplopen tot boven de 50 graden en er is weinig tot geen beschutting.

We vonden een prima plek langs de gravel road, heel belangrijk, onder de bomen! Maar een paar uur later kwam de eigenaar van het land, het is allemaal station land, en die vertelde ons dat we een stukje terug de poort in mochten gaan en op zijn land aan de Darling River bij de schapenscheerdersbarakken mochten kamperen, zo’n drie km van de weg af. Tja die veestations zijn enorm hier! Hoe leuk was dat! En vooral hoe gastvrij! We hebben een pracht plek direct aan de rivier, staat nog water in maar het peil is wel laag, middenin de natuur! Het stikt hier van de vogels en kangoeroes! Ik denk dat we hier morgenochtend nog wel een paar uurtjes van zullen genieten voordat we vertrekken.

Darling River – Iets ten zuiden van Mildura

Dag 23

28-12-2014 007 Varaan oid

Deze zat in een boom, was zeker een meter lang, zo niet meer, echter niet gevaarlijk zolang je het dier met rust laat

Een werkelijk bloedhete dag, gelukkig stond er een beetje wind, mag eigenlijk best wat meer zijn nu!

We hebben nog een tijdje van onze machtige plek aan de Darling River genoten, blijven was geen optie dus later het pad terug maar weer genomen en dat was geen drie kilometer maar waarschijnlijk 3 mijl aangezien het zo’n vijf kilometer was.

En dat is dus allemaal land dat bij het veestation hoort, voor onze begrippen onlofelijk maar hier heel gewoon.

En zo zijn we verder naar Mildura afgezakt, de tweede helft van de route was de weg verhard. We reden door een erg rood, zanderig gebied met bomen en struiken, tamelijk onherbergzaam en dor, desondanks wel indrukwekkend.

We zijn nog afgeslagen naar Mungo NP maar na negen kilometer zijn we omgekeerd, het wasbord werd beroerder en beroerder en we moesten in totaal 100 tot 120 kilometer, 60 kilometer naar het NP zelf en daar nog eens zo’n afstand en we wisten dat de wegen in het park niet best zouden zijn. Met een gangetje van tien tot vijftien kilometer per uur gaat het dan we heel erg lang duren en is het zeker in de hitte niet echt leuk meer, wat hobbelen vinden we geen probleem maar dit werd echt te erg.

Via Mildura zijn we wat meer af gaan zakken richting Grampians en de zuidkust, deze route is niet echt spannend maar dat was ons al bekend. In Red Cliffs zijn we nog even gestopt om Big Lizzie, een enorme tractor o.i.d., weer te bewonderen. Hans wist hier eigenlijk niks meer van, dat hij ‘m eerder gezien had dus, ik wel want er zijn foto’s van, we zijn het ding in 1992 ook tegen gekomen.

Iets verderop vonden we een redelijke, niet geweldige plek maar goed genoeg het is hier doorgaans overal erg stil ’s nachts.

Iets ten zuiden van Mildura – Horsham

Dag 24

29-12-2014 032 Hattah-Kulkyne NP

In het verrassend mooie Hattah-Kulkyne NP

We waren al weer vroeg op pad vanmorgen. Al heel snel zag Hans een afslag naar de Mallee Park Scenic Route, een route van 53 kilometer die weer op de highway waar we op zaten uit zou komen. Dit bleek voor het grootste deel een route door het Hattah-Kulkyne NP te zijn dat ik wel op mijn lijstje had staan. En het was weer een verrassend mooie route! We kwamen weer heel veel kangoeroes, galahs en haasjes tegen, zo gaaf. Het nationale park bevat de wetlands en duinachtig gebied van de Murray River. Er zijn ook allemaal meren die vol staan met gums, zo mooi! We hebben aan Lake Woterap koffie gedronken en van de prachtige omgeving genoten.

Het vervolg van de route naar Horsham ging door de “wheatbelt”, graangebied van Victoria, niet echt spannend. Op een gegeven moment trok de lucht helemaal dicht en begon het enorm te waaien, gevolg een stofstormpje, af en toe was het gewoon mistig van al het stof. Later regende het een beetje en dat was fijn, minder stof! Het waait nog steeds enorm hard hier dichtbij Horsham, het is niet echt warm vandaag.

We zijn via Minyip naar Horsham gereden, in dit dorpje is de serie Flying Doctors jaren opgenomen, het ligt overigens niet in de outback zoals Coopers Crossing in de serie. In 1992 zijn we hier ook geweest, toen liep de serie nog en die serie was ook de reden dat we naar Australië wilden en tja dat blijven we willen, we zijn echt gek op dit enorme land. In Minyip is momenteel veel in verval, veel staat leeg, waaronder het beroemde Majestic Hotel van Vic en Nancy Buckley, de insiders in de serie weten precies wat ik bedoel! Hier een tijd gekletst met een bejaard stel, ooit vanuit Zuid-Afrika geëmigreerd en zo waren we weer helemaal op de hoogte!

In de buurt van Horsham vonden we een goede overnachtingsplek.

Horsham – Cudgee

Dag 25

30-12-2014 019 In de Grampians

The Grampians

Hieperdepiep voor Hans, 60 jaar alweer, waar blijft de tijd! We hebben dus taart vandaag! Maar volgens Hans is hij op NL-tijd pas jarig, dus dat was vanaf 10 uur vanmorgen!

Het weer zat niet helemaal mee vandaag maar dat was ons van tevoren al bekend, nog steeds een stormachtige wind, bewolking en af en toe wat miezerige regen. Temperatuur op zich is goed, rond de 20 graden. Maar het wordt allengs beter en over een paar dagen over de 40 graden, of we daar nou op zitten te wachten ………

We zijn door de mooie Grampians, een berggebied, naar de kust afgezakt, een mooie landelijke route, deels met de bergen op de achtergrond. Het is hier heuvelachtig met veel boerderijen. Na lang zoeken vonden we om vier uur vanmiddag een mooi plekje in een wat vlakke omgeving, niet echt spannend maar dat zie je in donker toch niet. Morgen The Great Ocean Road en die is wel fantastisch!

Cudgee – Yuulong

Dag 26

31-12-2014 073 Langs Great Ocean Road

Loch Ard Gorge, waanzinnig mooi!

We zaten vlakbij The Great Ocean Road. Helaas was het eerst helemaal bewolkt, grijs, winderig en koud. In 1996 was het ook al grijs en koud en plensde het ook nog eens, was ook in de zomer hier. Het kan hier heel erg wisselen.

Maar later brak de bewolking open en werd het prachtig weer. We hebben ongeveer de helft van de fantastische route gereden vandaag. Weinig kilometers en dat is niet zo raar omdat je in het eerste deel (vanuit het westen gezien) in het Port Campbell NP iedere keer weer prachtige plekken kunt bezoeken en dat hebben we dan ook gedaan. De kust brokkelt hier feitelijk af, de zee beukt er continu op en dat levert fantastische grotten, vormen en kliffen op. Het is hier echt top voor elkaar met goede paden, vlonders, uitzichtbalkons, trappen enz. Om de paar kilometer heb je weer een prachtig uitzicht o.i.d. dus echt opschieten zit er hier niet in. We hebben veel gewandeld, trappen beklommen en vooral genoten. We zijn op de volgende plekken gestopt om te kijken:

  • Bay of Islands
  • Een Cove, naam weet ik niet meer
  • Bay of Martyrs
  • The Grotto (waanzinnig mooi)
  • London Bridge
  • The Arch
  • Port Campbell
  • Sentinell Rock
  • Loch Ard Gorge (waanzinnig mooi)
  • 12 Apostles, het beroemdste en drukste deel

Overal hebben we langer of korter gewandeld en gekeken en uiteraard gefotografeerd, het was prachtig.

Bij de 12 Apostles (zijn er geen 12 meer) is het inmiddels net als op de Noordkaap een toeristenfabriek geworden! Er zijn nu enorme parkeerplaatsen, een groot gebouw met winkel e.d. dat was er in 1996 nog niet!

Ik denk dat meer als de helft van de toeristen hier uit Japan komt, af en toe is het zelfs irritant dat je overal moet wachten omdat allemaal ze zo nodig van elkaar foto’s moeten maken met letterlijke elke bezienswaardigheid op de achtergrond. Desondanks heel erg genoten!

Na de 12 Apostles verandert het landschap, het wordt heel erg heuvelachtig met prachtige bossen, af en toe een dorp, weiden en fantastische uitzichten. Hier vonden we een prima plekje, de campings zijn hier zoals te verwachten was allemaal vol en dus brengen we Oudejaarsavond hier in alle rust door, of we 12 uur halen is ook nog de vraag, we waren om half zeven op en hebben veel gewandeld in de wind van zee en dat voelen we wel, we zijn tamelijk rozig! Eigenlijk is het voor ons natuurlijk morgenochtend om 10 uur pas nieuwjaar!

Yuulong – Grt Ocean oostelijk van Apollo Bay

Dag 27

01-01-2015 020 Apollo Bay GOR

Het strand van Apollo Bay, de temperatuur was heerlijk en gelukkig klaarde het later op!

Wat was het koud vannacht, een graad of vijf in een niet geïsoleerde camper, zie het dan maar warm te houden! Dat lukte ondanks twee dekbedjes dus niet! Wat ben ik blij dat ik zelf ook een dekbedje mee heb genomen, anders was het helemaal bokkoud geweest ’s nachts, door ervaring leer je!

We stonden niet ver van zee, wat hoger plus zee mist is geen ideale combinatie! En dan te bedenken dat het hier vanaf morgen dik veertig graden gaat worden!

De dag begon koel en grijs maar allengs werd het weer beter en de temperatuur was lekker!

Het landschap was onveranderd fantastisch, tot Apollo Bay reden we door een prachtig heuvellandschap met bossen, weiden en dorpen. Vanaf Apollo Bay loopt de weg direct langs de rotsachtige kust waar je redelijk vaak parkeerplekjes hebt, wij zijn dan ook vaak gestopt!

Voor de lunch zijn we op een prachtige plek aan zee gestopt. We zijn later nog wat verder gereden maar tocht weer omgekeerd naar die plek en zijn daar gebleven. Een heerlijke middag, het weer was inmiddels sterk opgeknapt. ’s Avonds stond het er helemaal vol met campertjes, niet zo raar want alle campings hier zitten hartstikke vol.

Grt Ocean oostelijk van Apollo Bay – Bij Daylesford

Dag 28

02-01-2015 008 Langs Great Ocean Road

Langs de prachtige, maar erg drukke, Great Ocean Road

Na een heerlijke lange nacht, niet te koud en dus heerlijk geslapen, zijn we het laatste stukje van The Great Ocean Road gaan rijden, deze loopt tot Anglesea. We reden nog steeds met de heuvels aan de ene kant en de zee aan de andere kant met diverse strandjes, inhammen en baaien, echt heel erg mooi. Het was zoals te verwachten was ook enorm druk, de feestdagen zijn voorbij, de vakanties zijn begonnen en dus trekken de mensen er op uit. We hadden van tevoren al ingecalculeerd dat het hier heel druk zou zijn, het is een wereldberoemde route en een van de bekendste vakantiegebieden in Australië. Iets ten oosten van Anglesea zijn we landinwaarts gegaan en zijn vlakbij Daylesford gestopt. We reden door een heuvellandschap met boerderijen, weiden en bossen, ook veel productie bossen. In Meredith hebben we een zalige burger the lot gescoord, dus niet koken vandaag!

Het was inmiddels erg heet geworden, gelukkig vonden we een plek in de schaduw aan de rand van een productie bos.