Van Darwin naar Lake Argyle Tourist Village

Dag 1

Roadtrain in Timber Creek

Om zes uur werden we opgehaald door Yvonne, onze gids, chauffeur en nog veel meer, zij was een heel gezellig enthousiast mens.
Toen de hele groep compleet was zijn we vertrokken, het was een internationaal, vooral Europees gezelschap, 4 Schotten (zeg niet Engelsen!), 4 Duitsers, 3 Nederlanders, 2 Engelsen en 1 Australische.

Vanuit Darwin zijn we eerst naar Adelaide River gereden waar we ontbijt en koffie genomen hebben. Hierna zijn we naar Katherine gereden, hier hadden we een halfuur om de laatste inkopen te doen.
De rit van Darwin naar Katherine langs Stuart Hwy is prachtig door de outback met rotsen, veel soorten planten en bomen, poelen enz. het is erg ruig en bergachtig, laaggebergte zoals alles hier, het is een heel erg oud afgesleten landschap. Dit was voor mij de derde keer dat ik deze route reed en wederom vond ik het fantastisch.

Na de boodschappenstop zijn we al snel weer gestopt voor de lunch bij Katherine Hot Springs, heerlijke warme poelen omgeven door prachtige bomen en planten, zo mooi! Het was zalig om even in de poelen te zwemmen.
Na de lunch zijn we verder gegaan via Victoria River en Timber Creek naar Lake Argyle. Het was in totaal een rit van 800 km. In Victoria River, niet meer dan een roadhouse, zijn we gestopt om bier te kopen en in Timber Creek voor een rook- en plaspauze!

Wij hebben deze route ook in 1996 gereden en vonden het toen ook machtig, een landschap met rode rotsen, prachtige bomen waaronder ook baobabs, de Victoria River en veel laaggebergte, zo mooi!

Om 19.30 uur waren we in Western Australia waar de klok weer anderhalf uur terug moest, dat kwam goed uit!
Een klein uur later kwamen we op de camping aan, de tentjes waren makkelijk op te zetten en stonden heel snel, er kwam geen haring aan te pas. De buitentent hebben we er af gelaten, was niet nodig, het was warm en zo kon je de sterren ook nog zien!  Daarna hebben we eten gemaakt, afgewassen enz., dat deden we allemaal samen.

Na het eten hadden we een gezellig kennismakingsrondje, daarna gedoucht en naar bed gegaan. Het was een lange, vermoeiende dag geweest.

Van Lake Argyle Tourist Village naar Purnululu NP

Dag 2

Kununurra, Hidden Valley

We werden al om half vijf gewekt, Yvonne had zich een uurtje vergist!

Na het ontbijt zijn we eerst naar Lake Argyle gereden, we hadden een prachtig uitzicht op het enorme meer en de stuwdam,. Dit meer is zo groot als de haven van Sydney en hierdoor kan er bij Kununurra een enorm landbouwgebied zijn, middenin de woestijn!

Vervolgens zijn we naar de Argyle Homestead gereden, een oude boerderij die verplaatst is toen Lake Argyle 30 jaar terug werd aangelegd, het is nu een aardig klein museum. Dit is de eerste en hoogstwaarschijnlijk ook de laatste keer dat ik om zeven uur in de morgen een museum bezocht heb!

Vervolgens zijn we door een prachtig landschap met rode rotsen naar Kununurra gereden waar Yvonne ons in de Hidden Valley heeft afgezet, hier waren Hans en ik in 1996 ook geweest. Het is zo prachtig de rotsen die uit allemaal laagjes bestaan en er tussenin zoveel soorten planten. We hebben hier een mooie wandeling gemaakt.

Daarna zijn we verder gereden, nog bij een prachtig uitzichtpunt gestopt en bij Turkey Creek hebben we geluncht.

Toen was het nog een halfuurtje rijden totdat we de afslag naar Purnulu National Park bereikten. Hier begon het fourwheeldriven, 53 km in drie uur, wel met een paar stops. Het was een heftige maar zo fantastische rit door de pure wildernis, op en neer, door riviertjes en over veel, heel veel hobbels! De kleuren hier waren zo machtig, net als op de plaatjes die je ziet, knalblauwe luchten, rode rotsen, bomen met witte stammen en groene bladeren, ik ben er weg van!

Vlak voordat het donker werd, dat was het om zes uur, kwamen we onze kampeerplek aan, het enige dat hier was aan faciliteiten was een bush toilet maar we hebben stiekem de bushdouches van een ander, verlaten, kamp gebruikt. Dat was heerlijk want je doet hier niks anders dan zweten, je heb hier drie soorten heet: hot, bloody hot en fucking hot en dat laatste was het vooral midden op de dag, graadje of 40 tot 45! Daarom gingen we er ook zo vroeg uit, de activiteiten waren zoveel mogelijk vroeg en in de loop van de morgen en later in de middag.

’s Avonds zaten we gezellig rond het kampvuur maar om een uur of halftien was het echt weer bedtijd, je bent echt af na zulke dagen.

Purnululu National Park

Dag 3

Purnululu NP

We waren weer om vijf uur op, we hoefden nu geen kamp op te breken dus konden we vroeg op pad. We hebben niet zoveel gereden deze keer maar toch nog wel een paar uurtjes want het park is groot en het is alles ploegen en hobbelen!

We zijn eerst naar een beginpunt van de wandeling naar het Frog Hole gereden. Hier hebben we een vrij lange wandeling gemaakt grotendeels door en rivierbedding.
Het was er fantastisch mooi, zo tussen de rotsen en de wandeling door de bush op zich was ook machtig.

Vervolgens zijn we naar Echidna Chasm gereden, dit was een kortere wandeling. We kwamen hier smalle kloven terecht, heel indrukwekkend, in sommigen groeiden ook prachtige palmen, zo mooi!

Hierna zijn we naar het helikopter vliegveldje gereden hier konden we de rondvlucht boven de Bungle Bungles maken. Het was heel duur maar elke cent waard, wat was dat een mooi halfuur! Het is prachtig om het landschap, de kloven en poelen enz. van die hoogte te zien.

En toen was het tijd voor de laatste wandeling van de dag, gelukkig grotendeels in de schaduw want het was fucking hot! Het eerste deel in de zon viel dan ook niet mee! Deze keer liepen we langs de zo mooie beehives, bergjes in de vorm van bijenkorven, allemaal gestreept, onwijs mooi! De wandeling ging langs Picaninny Creek naar de Cathedral Gorge. Wat was dat indrukwekkend, een enorme hal in de rotsen van een 100 meter hoog, er zat ook een poel in. Het was echt fantastisch! En eindelijk had ik tussen de beehives gelopen, vijf jaar terug heb ik gezegd dat ik dat wilde en nu is die wens vervuld! Volgende wens, jawel ik wil nog een keer!!!!!

Aan het einde van deze dag waren we allemaal gesloopt maar na een korte douche knapte iedereen weer lekker op en hebben we een bijzonder gezellige avond gehad, het bier moest op voordat we weer nieuw in konden slaan en de ruimte was beperkt en inslaan konden we tot Broome nog één keer! En die warmte smaken ze lekker!

Van Purnulu National Park naar Parrys Creek Farm

Dag 4

Mahu Lagoon

We waren om halfvijf alweer op, het begon echt te wennen! We hebben als gewoonlijk eerst opgeruimd en ontbeten. Daarna zijn we naar de Northern Highway terug gereden, weer enorm gehobbeld maar die rit was gewoon ongekend mooi!

We hebben drie korte stops gehad waarvan een bij Turkey Creek, waar we even een ijsje en frisdrank gekocht hebben.
We hebben geluncht bij The Grotto, het was voor velen van ons te heet om af te dalen naar deze poel en weer omhoog te klimmen, het was namelijk fucking hot.

Daarna zijn we naar Wyndham gereden waar we voorraden hebben ingeslagen en getankt hebben, je hebt hier geen tankstations op elke straathoek, overigens ook niet veel straathoeken! Dus tanken waar je kunt!
In Wyndham zin we naar de Five Rivers Lookout gereden waar we een prachtig uitzicht hadden op de vijf rivieren die hier in zee uitmonden.

Vlakbij Wyndham zijn we ook naar de Marlgu billabong geweest, hier zijn veel prachtige vogels en krokodillen.
Daar niet ver vandaan was ook de leuke en goede camping Parrys Creek Farm, we kampeerden tussen prachtige baobab bomen en aan een poel met prachtige waterlelies en vogels. Er was ook een zwembad waar we erg veel lol gehad hebben. Het was ’s avonds wederom verschrikkelijk gezellig rond het kampvuur.

Van Parrys Creek Farm naar Jacks Water Hole

Dag 5

Pentecost Ranges

We konden alles redelijk rustigaan doen, voornamelijk omdat we al om halfvijf op waren. Dus eerst opgeruimd, toen gegeten en nog een tijdje van de prachtige planten en vogels genoten.

Al snel na vertrek kwamen we bij The Gibb River Road aan die we tot het einde zouden volgen, het was een gravelroad dus we hobbelden behoorlijk maar dat was vantevoren bekend. We zijn even gestopt om Aboriginal rotstekeningen te bekijken, dat was een korte maar mooie wandeling.

We zijn naar Zebedee Springs gereden, een verrassing van Yvonne. Je verwacht het niet in dit droge, ruige en enorm hete landschap maar dit was echt min of meer een oase, prachtige palmen en warm water bronnen met watervalletje en dat dus allemaal omgeven door hoge palmen. Een zalige en bijzonder gezellige verrassing.

Daarna zijn we naar de Pentecost River gereden waar we onder de bomen geluncht hebben. Na de lunch zijn we de rivier, die wel vol water zit en vol met krokodillen, overgestoken.

Langs de Pentecost Ranges zijn we met een paar korte stops naar Jacks Water Hole gereden. Hier was de Durack Homestead, eigenaar Nederlands, en hier was ook een camping. We zouden naar een bushkamp maar Yvonne had dat gewijzigd omdat het zo enorm warm was en iedereen graag wilde douchen. Dat betekende wel dat we de volgende dag een stuk meer moesten rijden.

Maar nu waren we heerlijk vroeg en hebben toen we het kamp opgezet hadden zalig in Jacks Water Hole gezwommen, heel mooi om om je heen te kijken maar ook heel gezellig met moddergevechten en al. ’s Avonds weer gezellig rond het vuur gegeten, afgewassen en toen naar bed om een uur of half negen, iedereen was ’s avonds bekaf.

Maar deze trip was echt onwijs leuk ook omdat we zo’n leuke groep hadden. Maar je moet niet bang zijn van viezigheid want je bent eigenlijk constant vies van het zweet, de zonnebrandolie, het stof en de muggenolie! Je kunt het beste overdag dezelfde kleren aanhouden en wel de hele tijd, schoon spul is toch in no time vies! Donker spul was helemaal wit uitgeslagen van het zoute zweet!

Van Jacks Water Hole naar Bell Gorge

Dag 6

Gibb River Road

Als gewoonlijk waren we weer om halfvijf op en hebben we de boel afgebroken, ontbeten en opgeruimd, het ging al vlotter, we werden al beter met de tent, de swags en de slaapzakken, alles moest namelijk zo klein mogelijk opgerold worden zodat alles nog een beetje op het dak paste.

Daarna zijn we vertrokken voor een lange hobbelige rit door het ruige landschap wat wel al meer geaccidenteerd wordt, het waren rotsen, bomen, spinifex en rood zand, heel desolaat en heet.

De wandelingen voor de middag gingen ook niet door, het was simpelweg veel te heet. We zaten in de zogenaamde build-up, het wordt dan heter en heter totdat de regens beginnen.
Vaak is de weg erg slecht maar vaak valt het ook best mee, Yvonne vertelde dat het een paar jaar terug heel golvend was, zij ging tussen de golven liggen en was niet meer te zien, fors wasbord dus! Wat er met het track gebeurt is afhankelijk van het natte seizoen, er wordt namelijk niks aan gedaan.

Voor de lunch zijn we naar Manning Gorge gegaan naar de mooie poel om te zwemmen, de wandeling naar de watervallen is afgelast, niet verantwoord in deze hitte. Het was echt bar, je drinkt en blijft drinken zeker een liter of zes per dag. Maar die poel was weer te gek, een tropisch zwembad in het echt, zo mooi en lekker!

Daarna kwamen we in een forse bosbrand terecht, een enorm gebied stond in de fik heel normaal hier, de bomen overleven al het spinifex wordt afgebrand en nieuwe zaden kunnen ontkiemen als de regentijd begint, in de opbouw er naartoe is het heel gewoon dat er veel branden zijn.

Al snel waren we bij Galvans Gorge, een kleine poel tussen de rotsen, de wandeling erheen was kort maar wel erg heet. Het was wel erg mooi, er was ook weer een rotstekening.

’s Avonds hebben we gekampeerd op een bush camping zonder douches, iedereen was lekker vuil en bleef dat ook, daar moet je tijdens een tour als deze niet mee zitten!

Van Bell Gorge naar Windjana Gorge

Dag 7

Gibb River Road

We zijn eerst naar de parkeerplaats bij Bell Gorge gereden waarna een beste zware wandeling naar de gorge begon, het eerste stuk ging wel maar het tweede stuk was loodzwaar over de rotsen die als ze nat zijn spekglad zijn, een deel moest op blote voeten wat mij dus twee gekneusde tenen opleverde, ze kregen een prachtige kleur! Gelukkig kon ik er wel prima mee lopen!

Maar de gorge was de moeite waard, een prachtige plek tussen de rotsen en heerlijk om in te zwemmen. Terug was de wandeling een stuk zwaarder omdat het toen veel warmer was, we zijn namelijk een paar uur gebleven. En het ging grotendeels omhoog maar je moet je eigen tempo aanhouden, constant drinken en dan kom je er wel.

We hebben op een schitterend schaduwrijk plekje geluncht, tosti’s en tortilla’s, heerlijk!

Daarna reden we door de King Leopold Ranges, hogere bergen, erg ruig en erg desolaat en heet! Wel heel erg mooi. Vervolgens zijn we naar Tunnel Creek gegaan, dit was echt een hele aparte ervaring, je moet de tunnel, de berg dus in en dat is even moeilijk maar voor de rest was het wel te doen, alleen de rotsachtige stukken waren verraderlijk. Je komt dan dus in de tunnel in de berg waar de kreek doorheen loopt, het is pikdonker, behalve in het midden waar een gat zit, aan het einde is het net of je het paradijs inloopt, zo mooi! De tunnel is 750 meter lang. Ik vond het een machtige ervaring, helaas geen foto’s of zo, ik durfde dat niet aan omdat we door het water moesten waden en ik m’n eigen handigheid ken!

Het was al donker toen we in Windjana National Park aankwamen, hier hebben we gekampeerd en ze hadden hier douches en toiletten!

’s Avonds moest al het bier op wat niet zo’n verschrikkelijke klus was, zoveel was er nu ook weer niet over. Net als gisteren mocht hier vanwege het brandgevaar ook geen kampvuur dus maar op gas gekookt. Als altijd was het weer heel gezellig!

Van Windjana Gorge naar Broome

Dag 8

Windjana Gorge

We hebben tot 5 uur uitgeslapen! Na het ontbijt en opruimen zijn we Windjana Gorge ingelopen en hebben een lange, fantastische wandeling gemaakt. De gorge is niet zo breed en omgeven door hoge steile rotsen, er groeien veel prachtige planten en het stikt er van de zoetwater krokodillen en vliegende honden, echt onwijs mooi. In totaal was het een wandeling een paar uur, de laatste helaas!

Maar iedereen was ook moe, zo’n intense trip moet niet langer duren denk ik maar ik vond het een fantastische belevenis die ik voor geen goud had willen missen. Na de wandeling zijn we ingestapt en hebben de Gibb River Road uitgereden, nu over de Fitzroy floodplains, in de natte tijd staan die onder water over een oppervlakte van ongeveer 70 kilometer aan beide zijden van de Fitzroy River. We zijn ook gestopt bij de Derby Prison Boabtree waar ik vijf jaar geleden ook was alleen mag je nu de boom niet meer in omdat er nogal vaak forse slangen in bivakkeren, als ik dat toen toch eens geweten had ……. brrrr! Het verhaal over deze boom is bekend, de Engelsen sloten hier Aboriginals in op.

In Derby zijn we een tijdje gestopt, Yvonne moest tanken en de lunch inslaan.

We hebben in Derby geluncht, Yvonne had patat en kip en nog het een en ander gehaald, joepie geen afwas!

En toen restte alleen de 200 kilometer naar Broome nog, dat is over een goede weg en een route die ik nog van 1996 kende, heel mooi, net als overal pure outback..

Tegen vijf uur waren we op Cable Beach in Broome waar we nog even lekker op een terras hebben gezeten. Daarna heeft iedereen een groepsfoto gemaakt waar hij of zij zelf niet opstaat! En toen moest alle bagage van het dak, werd iedereen daar nog bij gepropt en werd iedereen bij de diverse hotels e.d. afgezet.

’s Avonds zijn we met z’n allen een café ingedoken, dit hadden we uiteraard van tevoren afgesproken. Het was heel gezellig met elkaar en iedereen bleef tot sluitingstijd plakken, middernacht dus. Buiten hebben we afscheid van elkaar genomen en ging iedereen weer z’n eigen weg, dat was behoorlijk verspreid over Australië kun je wel zeggen.

Het was echt een fantastische reis met een fantastische groep!

Broome

Broome Town Beach

Bij mijn hotelarrangement zat een rondrit van ruim drie uur op het Broome schiereiland en dat was wel leuk, ik heb de plekken gezien die ik wilde zien maar een deel was ook ronduit doodsaai! En het gezelschap was een pure schok als je een week met gelijk gestemde zielen vies hebt zitten zijn en daar de grootste lol om had! Dit waren acht mensen waarvan letterlijk niets overeen kwam met de groep waar ik mee opgetrokken was, ik zal ze niet in detail beschrijven maar laten we zeggen dat ik blij was toen ik in het hotel terug was! Als ik aan die ene Amerikaan, rijk en verwend, terug denk krijg ik weer een aanval van zware irritatie kriebels, die man liep namelijk constant door m’n beeld als ik stond te fimen, het was nog een hele toer om hem er later thuis weer uit te knippen!

We zijn door Broome gereden, hebben de prachtige kust gezien, de kleuren waren zo intens, knalblauw en fel oranje. Ook hebben we de Japenese Cemetry bezocht, hier liggen veel Japanse parelduikers begraven, een gezond beroep was het zeker niet! Ook zijn we naar de haven geweest, dat was allemaal leuk maar de rondritjes door de diverse woonwijkjes bijzonder saai, het interesseert me niet zo wat een huis daar kost! Maar op zich was het natuurlijk leuk om de omgeving van Broome te zien, het is een ontzettend leuk plaatsje, lekker relaxed allemaal.