Andijk – Melbourne – Shepparton

Dag 1 t.m. 5

Ons vervoer naar Hong Kong

We zijn donderdag de 20e juli vertrokken, eerst een vlucht van elf en een half uur naar Hong Kong. Keurig op tijd vertrokken en ook aangekomen, het was een rustige vlucht in een betrekkelijk rustig vliegtuig, een Airbus, die zijn stukken rustiger dan die grote Boeing 747. InHong Kong waren we vrij snel door de douane, weer een interessant stempel in het paspoort, en ook het luchthaven hotel was snel gevonden. Hier was een dagkamer voor acht uur voor ons geboekt. We hebben een uurtje of zes echt heerlijk geslapen, mede dankzij een slaappil waren we in no time onder zeil! We hebben dan ook zeven van de acht uur lekker op bed doorgebracht, daarna lekker gedoucht en een bakkie thee genomen en vervolgens weer naar het vliegveld. De vlucht van Hong Kong naar Melbourne zou klein negen uur duren maar vanwege een behoorlijk windje in de rug, in de staart in dit geval, waren we er een half uurtje sneller. Dit was ook met een Airbus maar dit was af en toe een herriebak! Ook regelmatig turbulentie onderweg, niet vreselijk heftig overigens.

En zo waren we tegen zes uur in de morgen al in Melbourne, door de douane ging vlot en dus zijn we eerst maar een paar uur op het vliegveld blijven hangen omdat we om negen uur de camper pas konden halen. In een restaurantje lekkere chocolademelk gedronken en verder winkeltjes gekeken. Daarna met een taxi naar het verhuurbedrijf waar we door een aardige knul werden geholpen maar van de auto e.d. wist hij dus helemaal niks, gelukkig wisten we zelf hoe een fourwheeldrive werkt, hij zag deze voor het eerst in de twee maanden dat hij daar werkzaam was! De camper ziet er aan de buitenkant prima uit, stoere bak, maar van binnen was het erg beperkt en vooral erg gebruikt! Op zich wisten we dat wel omdat we bewust een oudere camper gehuurd hadden, scheelt de helft namelijk maar een aantal dingen had wel ietsje frisser gemogen zoals de kussens en gordijnen. Het bed is bovenin het dak, is overigens prima te doen.

Uit Melbourne vandaan zijn we zaterdag binnen een paar uurtjes naar onze vrienden Wendy en Pete in Shepparton gereden, het rijden was eerst wel weer heel vreemd voor Hans, vreemde auto, stuur aan de verkeerde kant, nog aan de verkeerde kant moeten rijden ook in een stad valt niet helemaal mee maar het ging perfect, okee af en toe ging de ruitenwisser op en neer als we af wilden slaan i.pv. de richtingaanwijzer maar dat was toch vrij snel over.

Om twee uur ’s middags kwamen we bij Wendy en Pete aan, gelijk ook Kirsten (hun dochter) en haar vriend Kyle weer ontmoet, hartstikke leuk stel dat in het huisje naast het grote huis van Wendy en Pete woont. Eerst wat gegeten, gedronken en gekletst, daarna een rondleiding op de boerderij (zijn noemen het een hobbyfarm, menig boer in Nederland zou zeer gelukkig zijn met zoveel land e.d.) gehad, die rondleiding was voornamelijk voor Hans aangezien ik hier al twee keer geweest was.

Zondagmorgen lekker thuis gebleven, ’s middags met Wendy en Pete al heel wat inkopen voor in de camper gedaan en daarna naar Ron en Lorna, de ouders van Wendy, geweest. Dat was echt heel leuk, ook geweldig om ze na tien jaar weer te zien. ’s Avonds bij Jenny, die wij ook al kenden, gegeten en dat was echt bar gezellig. Overigens ’s middags direct maar nieuwe sleutels voor de camper laten maken, die we hadden was krom en gescheurd, voor hetzelfde zie je het niet en blijft de helft in het contactslot achter!!!!!!

Maandagmorgen, het was schitterend weer, bij Wendy en Pete op het erf rondgewandeld. ’s Middags met Pete de laatste inkopen in Shepparton gedaan en de boel in de camper georganiseerd, wel een gedoe want de ruimte was beperkt maar het lukte allemaal wel, het is behelpen maar met dat ding van onszelf zijn we ook min of meer verwend, deze was daarbij vergeleken behoorlijk Spartaans en dat is onze eigen oude camper al vergeleken bij bijv. de huidige generatie caravans!

Shepparton – Narrendera

Dag 6

Koeienland!

Na afscheid genomen te hebben zijn we vertrokken. Het was echt leuk om ze weer ontmoet te hebben, Aussies hebben vrijwel allemaal de gave om je erg welkom te laten voelen. Maar onze tijd was ondanks acht weken beperkt want we wilden heel wat zien dus zijn we vrij snel vertrokken wat overigens ook afgesproken was.

We zijn eerst nog even naar Shepparton terug gegaan om nog een paar dingen te kopen en om te tanken, beide tanks gevuld, totaal iets van 180 liter !!!! Daarna zijn we naar het noorden gaan rijden, we wilden eerst eigenlijk nog via de Blue Mountains omhoog maar op aanraden van Pete hebben we dat niet gedaan, het was daar nl. erg koud en we hadden geen verwarming in de camper en de nachten zouden erg koud zijn, dat zou zeker tot ver in Queensland zo blijven. We zijn vanuit Victoria in New South Wales gereden en in de plaats Narrandera op een leuke camping gestopt. Het landschap was niet spectaculair, vlak en dor, je ziet hier wel veel koeien en schapen. Ik kende dit gebied al, vandaar dat ik eerst een andere route in gedachten had. Voor het eerst ook in ons bovenbed geklommen, het bed opmaken is een heel gedoe maar na wat oefening lukte het prima, alleen hadden we het eerst ijs en ijskoud. Het was allemaal krappig maar prima te doen, het was een kwestie van wennen.

Narrandera – Dubbo

Dag 7

Bij Forbes

In de morgen was het mistig en dus erg koud en aangezien de kachel van de auto zelf het ook niet deed werd het wel erg behelpen met tig kledingstukken over elkaar heen. We hebben er over gedacht om naar een Toyota garage te gaan om het te laten repareren maar je weet niet hoelang dat weer duurt en bovendien nog een dag of twee en we zouden in de warmte zitten en die hele kachel helemaal niet meer nodig hebben. In de middag hadden we het zonnetje er lekker bij en werd het in de cabine al behoorlijk warm. Het landschap werd ook een stuk mooier, minder eentonig met veel bomen, de karakteristieke gums, het werd heuvelachtig, al met al erg mooi met een mooie “Hollandse wolkenluchten”. We zijn op een prima camping in Dubbo gestopt.

De camper was eerst een beetje een teleurstelling, we hebben er nog over gedacht om er een tent bij te kopen en daarin te gaan slapen maar dat bleek niet nodig te zijn. Alles begon te wennen, eerst waren we dus constant alles kwijt, er moest een beetje organisatie in komen.

Dubbo – Tamworth

Dag 8

Aloë Vera

Het was een schitterende zonnige dag, dus hadden we er niet zo’n erg in dat de kachel in de auto het niet deed. We hebben in het Warrumbungle Nationale Park een wandeling naar een uitzichtpunt gemaakt, echt heel mooi. Het was daar bergachtig, oude vulkanen die bedekt zijn met de typische Aussi gums, gombomen. In dit geval de white gums die heel karakteristiek zijn. Het uitzicht was geweldig en de wandeling een heerlijke onderbreking. Hier ook onze eerste levende kangoeroe gezien, in minder florissante staat hadden we er al heel veel gezien!

Het landschap op zich werd ook veel mooier, heuvelachtig. Voornamelijk agrarisch gebied met daar tussendoor veel kreekjes, die veelal droog staan, en veel bomen en zo af en toe een dorp dat meestal uit een gigantisch brede straat bestaat met daar een kroeg, bottleshop (alcoholische dranken worden hier in de bottleshop verkocht) en tankstation plus nog wat huizen. In Tamworth zijn we op een aardige camping gestopt.

Tamworth – Grafton

Dag 9

Hier houd ik van!

Het regende helaas en was het koud, althans vooral ’s morgens, en dus was het niet aangenaam in de auto, toch maar een Toyota garage opgezocht, die had dus het onderdeel niet maar zo en zo zouden we evengoed een kachel hebben, niet dus! Het was wel vreemd want het kraantje voor de kachel werkte, de aanvoerslang was warm, de afvoerslag was warm maar ’t kwam niet in de auto terecht. Hans vermoedde dat de hele zooi verstopt was met dat heerlijke rode stof! Hoe dan ook in de middag knapte het weer op gelukkig.

De route was supermooi door een bergachtig gebied, laaggebergte echt hoog is het hier nergens, met veel bossen en bochtige wegen. Ook nog een kangoeroe, een wallaby (kleine kangoeroe) met joey (jonkie) in de buidel gezien, helaas niet kunnen fotograferen als je stopt dan zijn ze weg. We zijn in Grafton op een supermooie camping met prachtige exotische planten gestopt, het weer was heel zacht, heerlijk!!!!!!!