2006 – Week 2

Grafton – Warwick

Dag 10

Mooie stop plek onderweg

Joepie de zon scheen en de korte broek kon eindelijk aan, heerlijk! De eerste week is geloof ik min of meer een survivalweek geweest! Met name de koude in de avonden was echt niet prettig.

Het weer was lekker, graadje of 21, en daar wordt je een stuk vrolijker van, dat werden we ook van de route die echt supermooi was. We kwamen door een prachtig gebied met veel bossen, landerijen, erg heuvelachtig en deels over een slechte weg met name door de Darling Downs in het uiterste noorden van New South Wales maar dat was wel de moeite waard want het landschap was geweldig.

We zijn in Warwick gestopt, de avond was helaas weer een stuk kouder maar niet meer zo vreselijk koud als het eerder was gelukkig. Toch besloten we wel weer dichter onder de kust te gaan zitten, dat ligt nl. een stuk lager en is dus met name ’s avonds en ’s nachts een stuk minder koud.

Warwick – Kenilworth

Dag 11

Glasshouse Mountains

Overdag hadden we heerlijk stralend weer na wederom een ijs- en ijskoude nacht, we hadden drie slaapzakken maar dat was dus veel tekort, die dingen waren denk ik ook tig keer gewassen en inmiddels hartstikke dun!

We hebben weer een prachtige route gereden, we zijn de Great Dividing Range weer richting kust overgestoken, in de hoop dat de nachten daar wat warmer zouden zijn (was een illusie). We reden door een fantastisch heuvelachtig landschap met veel veeboerderijen, cattle stations, en ook veel bush. Je ziet hier heel veel enorme cactussen, schitterend zijn ze. Nog naar de Glasshouse Mountains gereden, dat zijn een aantal uitstulpingen in een verder licht heuvelachtig landschap, wel mooi maar niet van nou nou …! Hier zagen we heel veel ananasvelden, heel fraai gezicht is dat. Wat minder fraai was, was dat alle campings volgeboekt waren, uiteindelijk vonden we er een net voordat het donker was, supersimpel maar goed de wc was schoon en de eigenaar verschrikkelijk aardig.

In dit gebied moet je echt een camping reserveren, zeker tijdens de weekends en Australische vakantieperiode. Hier is namelijk de zeer populaire dierentuin van wijlen Steve Irwin te vinden, deze trekt mega veel bezoekers. Of dat na zijn dood zo blijft is natuurlijk wel de vraag. Toen wij hier waren was het in ieder geval enorm druk, dat was dan ook enkele weken voor de dood van Steve.

Kenilworth – Mundubbera

Dag 12

Op de camping in Mundubbera

We hebben eerst de camping wat beter bekeken, deze was heel klein en super simpel maar in een zeer fraaie omgeving en campingbaas en zijn hond waren enorm aardig dat maakt dan alles weer goed!

In het stadje Gympie hebben we boodschappen gedaan en een deken gekocht, een soort dekbed van 210 cm bij 210 cm , voor de prijs van wel 20 dollar, 12 euro, daar zijn we dus niet aan bekocht en het bleek een goede zet, nu hadden we tenminste allebei genoeg dek en voldoende slaapzakken om op het voeteneind te leggen, alhoewel het nu wel wat minder koud werd in de nachten, we naderden de tropen!

We zijn verder door een dor heuvellandschap naar Mundubbera gereden alwaar we op een nette camping gestopt zijn. Onderweg een hele horde kangoeroes gezien, levend en wel, dood kwamen we er meer tegen als levend! Maar fijn om te zien dat er toch hele horden zijn, ik vind ze zo leuk!

Mundubbera – Rockhampton

Dag 13

In Eidsvold

We zijn wederom op tijd vertrokken, het was hier vroeg naar bed en vroeg op om zoveel mogelijk van het licht gebruik te maken, het was nl. om zes uur al donker!

We hebben echt een supermooie rit gereden door een behoorlijk heuvelachtig landschap dat dan weer heel dor was en vervolgens weer redelijk groen. Het lijkt saai maar het landschap is heel afwisselend met agrarisch gebied en veel vee en dan weer hele stukken bush, dat bestaat uit bomen, struiken en ook leegte! We zaten hier niet ver van de outback af. Ook zijn we weer over een oude bergrug, dus niet superhoog, gekomen, op de top hadden we een machtig uitzicht op Rockhampton en omgeving.

In Rockhampton zijn we weer op een Big4 camping gestopt, we zijn lid geworden van deze organisatie, dat haalden we er door de korting die we op Big4 campings kregen wel uit maar waar we het voornamelijk voor gedaan hebben is dat je dan campings vooruit kunt laten boeken, dat was wel nodig wat de campings meer naar het noorden zijn heel populair, hier hebben we dan ook gelijk een camping in Airlie Beach geboekt, die ons erg aanstond, we hadden nl. een boekje met alle Big4 campings. Deze camping was trouwens ook prachtig, onze kamerplanten groeiden hier buiten. ’s Avonds in de bistro op de camping lekker gegeten.

Rockhampton – Sarina

Dag 14

We werden in de gaten gehouden!

In Rockhampton hebben we wat boodschappen gedaan en zijn daarna verder noordwaarts gaan rijden, op een gegeven moment hebben we de hoofdweg verlaten en hebben onze eerste track gereden, dat was 50 km door bushland over een afgesleten bergrug met daarin klimmetjes van een 30%, steil dus! Het was echt supermooi, we reden heuvel op, heuvel af, door rivierbeddingen (ze staan allemaal vrijwel droog). Het was wel erg stoffig maar o zo mooi!

We kwamen daarna op een geasfalteerde weg terecht die hobbeliger was dan het hele track en dat 130 km lang! Maar weer zo’n machtige route, stukje landinwaarts en je komt bijna geen mens meer tegen! Het eerste deel reden we over de afgesleten bergrug, over een soort vlakte met machtige uitzichten, heel dor allemaal maar een stukje verder toen we wat zakten werd het opeens weer heel groen, voor Aussi begrippen dan! We kwamen in sugar cane land terecht, suikerriet, ook heel mooi. Daar zijn we in Sarina op een leuke camping gestopt alwaar we in een hoekje stonden omdat alles verder vol was.

Het was overigens erg opvallend dat er hier overal langs de doorgaande wegen op gehamerd werd regelmatig te stoppen en uit te rusten, er staan kreten die op de kreten op een pakje sigaretten lijken zoals: Stop Revive Survive, Drowsy drivers die (duffe bestuurders gaan d’r aan!) en Driver fatique (vermoeidheid) kills – rest if sleepy. Ze hebben zelfs Powernap (power tukjes) areas! Je ziet het door het hele land heen. Enorme borden en dat om de kilometer of 5 tot 10. Op zich best goed, zouden ze bij ons ook wat meer op wijzen. Er wordt hier ook gezegd het is al erg als je het jezelf aan doet maar als je door in slaap te vallen een ander wat aan doet wordt het nog veel erger, zit wat in. Nou hadden wij hier geen last van want we stopten veel, heel veel, om te relaxen, wat te bekijken, foto’s te maken enz. onze dagafstanden waren niet vreselijk lang. Heerlijk!

Sarina – Airlie Beach

Dag 15

Suikerriet land

We zijn van Sarina naar Airlie Beach gereden, alles door Sugar Cane Country, m.a.w. hier wordt gigantisch veel suikerriet geteeld. Je ziet hier enorm veel smalspoorlijntjes waarop de karren met het riet vervoerd worden, dat is echt een heel leuk gezicht, het gewas is ook apart, althans het is dus feitelijk gewoon riet maar heel hoog en enorme velden vol. Leuk om langs te rijden, we hebben dan ook een omweg door het binnenland gemaakt voordat we niet anders konden dan weer verder rijden over de Bruce Highway. Nou moet je niet denken dat dit een snelweg als bij ons is, dat is het alleen bij de echt grote steden, verder is het een tweebaans weg die voor onze begrippen niet druk is maar nog rustiger was het over de binnenwegen wat wij dus heel erg leuk vinden.

Door dit mooie heuvelachtige, grotendeels met suikerriet beplante, heuvellandschap zijn we naar Airlie Beach gereden, dit is een echt toeristenplaatsje, leuk om even winkeltjes te kijken maar snel weer vertrokken. De stranden zijn hier overigens prachtig maar er stond nog een behoorlijk fris windje. De nachten waren ook nog steeds fris, dat sliep erg lekker!

Na ons bezoek aan Airlie Beach zijn we naar de camping gegaan waarvoor al gereserveerd was, de camping lag een stuk buiten het plaatsje, overigens op een industrieterrein, dat zie je hier vaak maar daar heb je dus absoluut geen erg in. De camping was supermooi, prachtige tropische planten, supermooie en schone toiletten, douches en wasserette. We waren vroeg dus alvast maar twee trommels was gewassen en gedroogd, tussendoor ook nog even in het prachtige zwembad gezwommen.

Airlie Beach

Dag 16

Dagje op de mooie camping in Airlie Beach

We zijn lekker een dag op de camping gebleven, hebben de rest gewassen, kaartjes gemaakt en geschreven, gelezen, gezwommen en gewoon lekker even relaxed gerommeld, heerlijk!