Airlie Beach – Townsville

Dag 17

Muurschildering in Bowen

Muurschildering in Bowen

 

We zijn over de Bruce Highway via Bowen naar Townsville gereden. In Bowen hebben we een tijd aan de kust gezeten, een plek waar we in 1992 ook geweest waren. Toen waren er al prachtige muurschilderingen in Bowen, nu nog dus, een aantal op de foto gezet, het is een heel mooi, apart gezicht. Het maakt lelijke muren opeens heel mooi.

De route naar Townsville was erg mooi, deels behoorlijk ruig en deels langs veel suikerrietvelden, blijft een mooi gezicht. De camping lag een stukje ten noorden van Bowen, heel netjes, vooral de privé badkamers waren ideaal, maar verder was het nogal open, alles moest nog groeien.

Townsville

Dag 18

Bushland Beach

Bushland Beach

 

We zijn naar het Billabong Sanctuary geweest, een dierentuin waar veel dieren los rondlopen. Hier zijn alleen inheemse Australische dieren te zien. Het was nu veel mooier als in 1992, groter en mooie natuurlijk aandoende plekken voor de dieren. We konden ook langs de koala’s lopen, is 2x per dag, en ze onder toezicht aaien en veel mooier fotograferen. Alleen al mooier omdat ze dan voor de verandering eens wakker zijn! Ook kangoeroes met jonkies, joeys, in de buidel gezien, echt een leuk gezicht.

Het was echt leuk om er rond te kijken vooral omdat er veel dieren vrij, tussen aanhalingstekens, rondhuppelen. De krokodillen en slangen overigens gelukkig niet! Er zit ook een kolonie flying-foxes, een soort vleermuizen maar groter, een gigantisch gezicht, de bomen hingen er echt vol mee. Dat zijn dus dieren die vrij zijn, ze kunnen overal naartoe vliegen, evenals de kolonie ibissen.

Later zijn we nog naar Bushland Beach geweest, dit lag een paar kilometer bij de camping vandaan, ongelofelijk zulke prachtige stranden en zo rustig!

Townsville – South Mission Beach

Dag 19

Mount Cox Road

Mount Cox Road

 

Een zeer enerverende rit gereden, eerst langs een mooie klimmende weg door het regenwoud naar Paluma, vervolgens over een track naar Hidden Valley alwaar we de verkeerde van de twee richtingen die er waren namen dus konden we na 26 km terug, overigens geen straf, die track reed goed en de omgeving was geweldig. Maar de track die we toen kregen was bar en boos, alles kuilen, hobbels, sporen, wasbord, floodways (doorwaadbare plekken), alles zat er in. Het spannende was dat we niet zeker wisten of het de goede weg was, volgens een plaatselijk kaartje wel maar……. Jawel aan het einde bleek dat het de goede weg was, we moesten er niet aan denken om dwars door de bush terug te moeten.

Daarna kwamen we weer beneden van de bergrug af en kwamen we weer in suikerrietland terecht. Uiteindelijk kwamen we bij het stadje Ingham weer op de Brace Highway terecht en zijn via Tully naar Mission Beach aan de kust gereden, ook hier hadden we de camping gereserveerd. Deze lag direct aan zee, heel erg mooi, maar geen weer om lekker te gaan zonnen en zwemmen, er stond veel teveel wind en die was aardig fris. Er stond al dagen veel wind aan de kust.

South Mission Beach en omgeving

Dag 20

Canecutter Way

Canecutter Way

 

We zijn ’s morgens eerst op de prachtige camping gebleven, de planten zijn hier zo geweldig mooi! We hebben ook een Cassorwary gezien, een met uitsterven bedreigde loopvogel die alleen in dit deel van Queensland nog voorkomt, zo een stuk leuker om te zien als in de dierentuin natuurlijk, dat gold ook voor de kookaburra’s die we gezien hebben. Het geluid dat die vogels maken is echt om in te lijsten, ze heten laughing kookaburra’s en het is dan ook of ze je regelrecht uitlachen, waarschijnlijk doen ze dat ook!!!

’s Middags hebben we de prachtige Canecutter Way gereden, een route zo’n 30 km ten noorden van Mission Beach, was echt supermooi, veel bananenbomen, enorm veel suikerriet en dat allemaal in een prachtig heuvelachtig, groen landschap. Overigens wel een beschadigd landschap, er is enorm veel vernield door de orkaan die hier een tijdje voordat we hier heen gingen heeft geraasd, heel veel geknakte bomen in het regenwoud, huizen zonder daken (vrijwel allemaal golfplaten hier) en totaal verwoeste gebouwen, een triest gezicht. Ze waren nog steeds hard aan het opruimen en overal kwam je echt bergen afgeknakte takken en bomen e.d. tegen.

In South Johnstone hebben we een hele tijd naar de suikerriet treintjes gekeken, die kwamen van en gingen naar de plaatselijke sugar mill, suikerfabriek.

South Mission Beach – Cairns

Dag 21

Millaa Millaa Falls

Millaa Millaa Falls

 

Het was voor een deel een grijze regenachtige dag, vooral tussen de heuvels en wij hadden net besloten een omweggetje te maken naar Cairns en door de heuvels te rijden, wel heel erg mooi en ook heel groen maar het is hier regelmatig nat dus dat is geen wonder. We zijn naar de Millaa Millaa waterval geweest, heel mooi met alle tropische planten (veelal onze kamerplanten) er omheen. Later werd het gelukkig weer droog en hebben we ook nog een tijd in jawel een droge rivierbedding gestaan, was weer eens wat anders! Maar het was nu deel van de picknickplaats.

Daarna zijn we naar Cairns gereden waar we eerst het verhuurbedrijf opgezocht hebben omdat we moesten doorgeven dat we er bijna 5000 km op hadden zitten en jawel helaas moest de auto een beurt hebben Thuis heb ik al de pest aan dat gedoe, laat staan op vakantie! Wij moesten de stad dan maar in, het was gelukkig dichtbij het centrum en ons daar maar een uur of vier vermaken.

Later zijn we naar de camping gereden, die een stukje buiten Cairns lag, echt in een prachtig gebied met er omheen regenwoud, ook hier weer allemaal prachtige planten op de camping zelf ook.

Cairns

Dag 22

Op de camping in Cairns

Op de camping in Cairns

 

De auto moest dus een servicebeurt, die zou drie uur duren, niet dus,het werd bijna de hele dag. Een heel aantal dingen had moeten gebeuren voordat wij het ding kregen en dat hebben we daar laten weten ook, ook het hoofdkantoor hebben we hier later over ingelicht want het was dus ruim van tevoren bekend dat wij deze auto 8 weken zouden hebben! Maar goed een feitelijk verloren dag dus, drie uur winkelen in Cairns overleven we nog maar nog eens een uur of drie erbij wordt wel vervelend, zeker als je er niet op rekent.

We hebben dus de hele dag in Cairns rond gebanjerd en waren pas dik na vier uur weer op de camping. Het jammere is gewoon dat je een dag (dure dag auto plus verzekering) kwijt bent. Het was niet alleen ons vervoer maar ook ons verblijf en daar hadden ze wel wat meer rekening mee mogen houden! We hebben later wel een vergoeding gekregen omdat het hier niet bij bleef, er mankeerde feitelijk niets aan de auto, alleen achterstallig onderhoud en dat hoort niet in de verhuurperiode te moeten gebeuren wat we later ook heel duidelijk gemaakt hebben.

Cairns – Kuranda – Cairns

Dag 23

Scenic Railway Cairns - Kuranda v.v.

Scenic Railway Cairns – Kuranda v.v.

 

We zijn met de “scenic railway” naar Kuranda gegaan, een treinreis van bijna twee uur, er zat een stop op een uitzichtpunt in en het is een behoorlijke klim met zo’n oud ding, overigens zaten er twee locomotieven voor, door het regenwoud. Een erg mooie rit met regelmatig fantastische uitzichten.

In Kuranda zelf hebben we eerst koffie gedronken en zijn daarna naar de vlindertuin gegaan, zo mooi die vlinders, allemaal inheemse soorten. Helaas moeilijk te fotograferen want die dingen zijn constant in beweging. Daarna zijn we naar het ernaast gelegen bird world geweest waar we vele machtige inheemse en uitheemse vogels konden bekijken. Noch de vogels noch de vlinders zaten in kooien, het waren enorme met gaas overdekte tropische tuinen, het regenwoud was hier nagebootst, heel mooi.

Verder bestaat Kuranda uit souvenir winkeltjes en eettentjes, beiden hebben we verkend! We zijn met de skyrail, zonder stops drie kwartier, weer naar beneden gegaan. Uiteraard hebben wij wel gebruik gemaakt van de stops op uitzichtpunten in het regenwoud, echt heel mooi. De skyrail is een hele lange kabelbaan. Al met al echt een hele leuke dag. Deze trip hadden we op de camping geboekt, we werden keurig gehaald en weer terug gebracht zodat de camper mooi veilig op de camping kon blijven staan.