Howard Springs – Litchfield National Park v.v.

Dag 52

Litchfield NP, Wangi Falls, een zalige plek om te zwemmen

We zijn naar Litchfield NP, niet zo ver van Howard Springs vandaan, geweest. Maar eerst wilde de auto dus niet starten, accu leeg, de koelkast had aangestaan zonder aan het stroom te staan maar dat is zo vaak gebeurd en altijd deed hij het, nu dus niet, volgens mij wilde ons werkpaard geen afscheid van ons nemen! Op de camping een jumpstarter geleend, soort accu werkt feitelijk hetzelfde als met accukabels via de accu van een andere auto starten. En in echt één tel liep de auto weer!

Dus naar Litchfield gegaan, nog één keer een track gereden van een 50 km, we hebben ze overigens slechter meegemaakt dan deze. Ik wist hier een prachtige zwempoel bij watervallen, de Wangi Falls, en daar zijn we heen geweest, heerlijk gepoedeld daar!

Daarna nog speciale termietenheuvels bekeken en de prachtige jonge palmpjes, het giert er van, bewonderd, zo mooi fris groen en dat in zo’n droog gebied! Deze speciale termietenheuvels zijn in exacte noord-zuid richting gemaakt zodat tijdens de termieten op het heetst van de dag in het koelste deel verblijven, op dit halfrond dus het zuidelijke deel, en op het koudste deel van de dag verblijven ze in het noordelijke deel.

Om een uur of half vier waren we terug op de camping, daar een deel van onze zooi uitgezocht en al heel wat spul weggegooid. ’s Avonds nog prachtige foto’s van een opossum in een boom gemaakt, hij was wel schuw maar het appeltje dat in de boom gelegd werd was toch wel erg aantrekkelijk, hij zat vrij hoog maar er waren prima foto’s van te maken die perfect gelukt zijn, met zulke foto’s ben ik echt dol gelukkig!

Howard Springs

Dag 53

Dit schatje liet zich heerlijk fotograferen

Dit schatje liet zich heerlijk fotograferen, geen flits gebruikt, verlicht met een zaklamp!

Opruim- en wasdag!!!! We moesten de auto schoon inleveren anders kostte het 100 dollar, nou Hans heeft er kennelijk z’n levenswerk van gemaakt want het ding was van onder tot boven glimmend en glanzend, het was een hele klus maar dan heb je ook wat! Ik heb al onze spullen uitgezocht en weer ingepakt, is ook meer werk dan je denkt maar alles paste nog steeds, we hadden dan ook niet veel meer dan toen we heen gingen (dachten we).

Ook alle oude handdoeken en zo nog gewassen, we hadden nog een restje wasmiddel, en verpakt en met een briefje erbij in de wasserette gelegd tezamen met de spullen die we sowieso niet meer naar huis konden en wilden nemen. Het was wel grappig, de handdoeken, de lamp (bolletje in een fitting met snoer) en de wc (zo’n uitklapding met plastic zak waar wij een heel klein emmertje in hadden voor gebruik ’s nachts) waren zo weg. Alles had ik keurig schoongemaakt en verpakt, briefje erbij met de uitleg dat wij het niet mee konden nemen, zo had een ander er tenminste nog wat aan. Het extra lange snoer en de jerrycan die we hadden hebben we op de camping afgegeven, die konden dat wel weer gebruiken.

’s Avonds weer lekker op ons verandaatje gezeten, na gedane arbeid was het goed relaxen!

Howard Springs – Darwin

Dag 54

De kust bij Darwin aan de Esplanade

Jawel de 50 echt gehaald! ’s Morgens zijn we eerst nog een paar uurtjes in de cabin gebleven, lekker rustig aan gedaan. Om tien uur uitgecheckt en kalmaan naar Darwin City gaan rijden, onderweg getankt en ons postpakket naar huis (de tank en uitlaat van de generator en nog wat spullen) gestuurd, via seamail, na drie maanden was deze als laatste binnen! De generator zelf heeft er twee maanden over gedaan.

In Darwin ook nog een paar boodschappen gedaan, een verjaardagstaartje van Hans gekregen, was in de aanbieding voor 3 dollar (1 euro 80!!!!!!) dus dat kon d’r wel af!!!!! Aan de Esplanade geparkeerd, die ligt heel mooi aan zee, de Timor Sea, met prachtige planten en bankjes enz. Vrij bekend terrein voor ons beiden. Daar lekker een bakkie koffie met mierzoete taart genomen, eigenlijk gepicknickt dus. Daarna in het Mirambeena hotel ingecheckt en onze bagage naar binnen gebracht.  Later lekker gezwommen en bij het zwembad en op ons terrasje geluierd. Er waren heel weinig terrasjes bij de kamers, in onze vleugel maar twee, dus we hadden mazzel.

’s Avonds hebben we in het restaurant van het hotel heerlijk gegeten, op het terras tussen de palmbomen, wat wil je nog meer!!! Het was een rustige maar wel hele aparte verjaardag zo!!!!!

Darwin

Dag 55

Bloemenpracht in Darwin

We zijn eerst de stad ingegaan, het centrum is klein en was dichtbij. We hebben een paar aardigheidjes voor de oppassen van het huis gekocht, we waren erg blij met ze dat ze dat al die tijd hebben willen doen!

Daarna hebben we nog lekker koffie gedronken op ons balkonnetje en vervolgens de auto naar het verhuurbedrijf gebracht. Daar werden we erg netjes geholpen alleen het afhandelen van onze klachten moest via het hoofdkantoor, daar werd bepaald of we geld terug kregen voor de dagen in de garage, volgens degene in Darwin moest dat haast wel gezien het gedoe dat we gehad hadden. Volgens hun eigen algemene voorwaarden hadden we daar recht op maar daar gaat een manager in Sydney over, dus die hebben we een lange mail gestuurd. En het is keurig afgehandeld en snel ook. We hebben drie volle dagen huur terug gekregen, omdat ze de verzekering niet terug konden geven hebben ze er drie dagen van gemaakt. En als we een volgende keer komen kunnen we vijf dagen gratis een busje gebruiken. Een paar dagen na het verzenden van de mail stond het geld al op de creditcard en was er een lange mail toen we thuis kwamen. Dus het is goed en snel geregeld en onze klachten zijn serieus genomen, men zou er ook wat mee doen, maar dat moet je altijd maar afwachten natuurlijk!

Later zijn we lekker langs de Esplanade gaan lopen en hebben vervolgens heerlijk gezwommen en geluierd bij het hotel. Vroeg naar bed gegaan want de wekker ging om vier uur al weer!

Darwin – Cairns – Port Douglas- Cairns

Dag 56

Port Douglas

We zijn om vier uur opgestaan, met de taxi naar het vliegveld gegaan, ingecheckt en tot onze schrik hadden we 53 kilo bij ons, dat was nu niet erg omdat je op binnenlandse vluchten 32 kilo per persoon mag hebben maar op de internationale vluchten dus maar 20 kilo p.p.!!!!

De vlucht van Darwin naar Cairns duurde in totaal klein drie uur, was een prima vlucht zo, vooral erg mooi om naar beneden te kijken toen het licht werd, het was meestentijds helder. In Cairns besloten we om een klein autootje te huren, is iets duurder als de taxi twee keer naar en van het hotel, maar veel makkelijker en het geeft een stuk vrijheid ook. Bovendien waren we er al om negen uur dus moesten nog een hele dag vol maken, gelukkig konden we in het hotel al wel in onze kamer, normaal was dat om twee uur maar op speciaal verzoek en omdat er ruimte was mochten we er eerder in.

Dus allereerst naar het postkantoor om nog een doos en plakband te halen, vervolgens een serie spullen uit de koffers gemikt zoals Lonely Planets (reisgidsen), tijdschriften, wegenatlas, lamp, omvormer, wat kleding en ander klein spul totdat de doos vol was. Allemaal spullen die we thuis niet nodig hadden en waar we niet al te zeer aan gehecht waren. Terug op het postkantoor bleek dat ruim 13 kilo te zijn, dus hadden we klein 40 kilo over en dat was precies goed!

’s Middags hebben we in een supermarkt wat broodjes gekocht en zijn via de fantastische kustroute naar Port Douglas gereden (nu helemaal bekend omdat Steve (Crocodile Hunter) Irwin daar met z’n boot lag en daar ook is binnen gebracht. Maar het ging ons om de route die we een week of vijf eerder ook gereden hadden, die is echt supermooi, hier komt het regenwoud tot de zee. Overigens lazen we in de krant dat er al diverse roggen gevangen zijn en van hun pijlstaart ontdaan zijn, allemaal vanwege de dood van Steve Irwin, die dit nooit gewild zou hebben. Hij was de derde persoon die hier door een pijlstaartrog gedood is, gerekend over een eeuw! Normaal zijn het rustige dieren, deze heeft zich bedreigd gevoeld.

Maar het werd een leuke dag zo, beter als in het hotel rondhangen! ’s Avonds hebben we in het Ierse restaurant in het hotel heerlijk gegeten, ons galgenmaal in Aussi!

Cairns – Hong Kong – Andijk

Dag 57 en 58

Ons vervoer naar Hong Kong

Ons vervoer naar Hong Kong stond al klaar!

Over deze dagen valt weinig te vertellen dan dat we gevlogen hebben. Vanuit Cairns zijn we via Brisbane naar Hong Kong gevlogen, omdat we via Brisbane moesten was dit een vlucht van twaalf uur, normaal is het rechtstreeks ongeveer acht uur.

In Hong Kong hadden moesten we ruim vier uur wachten op onze vervolgvlucht naar Amsterdam, deze vlucht duurde ook ruim twaalf uur. Gelukkig hebben we tijdens deze vlucht allebei een uur of vijf kunnen slapen, dankzij een slaappil. Het grote voordeel hiervan was dat we nauwelijks of geen last gehad hebben van een jetlag. Die uurtjes die we sliepen waren nl. ook in onze nacht thuis.

De vluchten zijn allemaal prima verlopen, geen vertragingen en ook met de bagage is het allemaal prima gegaan.

Al met al is dit een geweldige reis geweest, acht weken lijkt erg lang maar het is voorbij voordat je het weet!