Andijk – Hong Kong – Melbourne – Shepparton

Dag 1 t.m. 4

Boven Hong Kong

Om ongeveer half elf werden we opgehaald door onze vrienden Wil en Ineke, die ons op weg naar Brabant op Schiphol af zouden zetten, hetgeen ook geschiedde. Omdat we al ingecheckt waren verliep alles op Schiphol vlot, alleen moest een o in mijn paspoortnummer op het visum omgezet worden in een nul.

We zaten iets later in het vliegtuig dat in zijn geheel iets vertraagd was, alleen was het nu een probleem om toestemming te krijgen om op te stijgen, hierdoor zaten we anderhalf uur in de cabine te wachten. Niet echt fijn omdat het erg warm was. Uiteindelijk vertrokken we om kwart voor vier in plaats van vijf over twee.

Verder verliep de vlucht voorspoedig en kwamen we om een uur of acht plaatselijke tijd in Hong Kong aan, een uur later dan gepland, na elf uur vliegen. Wij moesten hier door de douane omdat het luchthaven hotel net buiten de luchthaven ligt. Om half tien waren we op onze kamer, hebben even snel gedoucht en zijn gaan slapen, we hebben een uur of vijf geslapen. Daarna weer naar de luchthaven gegaan waar we de betreffende pier snel gevonden hadden, we hebben daar ongeveer nog een uurtje zitten te wachten. We konden al vrij snel aan boord van het vliegtuig dat keurig op tijd vertrok. Ook deze vlucht verliep prima, het was een vlucht van ongeveer negen uur. Om kwart over zes zijn we in Melbourne geland. In totaal 20 uur vliegen over een afstand van ongeveer 17.700 kilometer!

Hier bleek in het visum van Hans een fout te zitten, niet alle voornamen stonden erin, is allemaal wel handig aangevraagd kennelijk! Maar ook dat was zo opgelost. Daarna wachten op de koffers en tijdens het wachten de telefoon aangezet en jawel er was een sms-je, Nederland – Brazilië 2-1, SUPER!!!!

Na nog een keer een korte controle waren we door de douane en hebben we op het vliegveld gewacht totdat het ongeveer kwart over acht was. Toen naar buiten gegaan en met een taxi naar het depot van Apollo, de camperverhuurder, gegaan. Daar werden we door een Nederlander geholpen, wel handig! Het campertje is erg mooi, veel ruimer als die van vier jaar geleden, als we eenmaal aan alles gewend zijn zal het een heerlijk ding zijn. Onderweg naar onze vrienden Wendy en Pete zijn we een keer gestopt en heb ik de tassen leeggehaald en de inhoud een plek gegeven. In Shepparton hebben we alvast een lading boodschappen gedaan en zijn daarna naar Wendy en Pete gereden waar we om een uur of vier aankwamen. Hartstikke leuk om ze weer te zien en bij te kletsen. Daar hebben we ook de opgestuurde spullen in de camper gemikt. We hebben gezellig samen gegeten en gekletst. Wij zijn wel op tijd naar bed gegaan, we waren hard aan slaap toe. Het was hartstikke koud maar gelukkig hadden we inmiddels een dekbed gekocht en samen met de slaapzakken was het warm genoeg. We konden wel in huis slapen maar dit was de beste manier om eventueel achter bepaalde dingen te komen die we misschien nog nodig zouden hebben.

Tot een uur of negen geslapen en redelijk fris opgestaan. Na het ontbijt en koffie met Wendy en Pete naar een schietbaan in de buurt gegaan waar hun vrienden Albert en Roz waren, Albert zou Hans laten zien hoe dat in zijn werk gaat. Hans schoot verrassend goed, had niemand verwacht, hij zelf ook niet. Hierna zijn we eerst naar de ouders, Ron en Lorna, van Wendy gegaan.
Daarna zijn we in het winkelcentrum gaan lunchen, hebben nog het een en ander aan dingen die we nodig hadden gekocht en zijn vervolgens weer naar huis gegaan. Wij hebben nog het een en ander in de camper in orde gemaakt, hebben wat rondgewandeld en hebben ’s avonds weer gezellig aangezeten.

Shepparton – Swan Hill

Dag 5

De eerste camping in Swan Hill aan de Murray River

Om tien uur zijn we bij onze vrienden Wendy en Pete vertrokken, hartstikke leuk om ze weer gezien en gesproken te hebben!

Na de laatste boodschappen gedaan hebben en getankt te hebben zijn we op weg gegaan. Helaas was het tamelijk mistig en erg koud, de dagen hiervoor was het wel fris maar zonnig en dan is het snel lekker. Gelukkig knapte het in de middag op en werd het zonnig wat het landschap een heel ander aanzicht geeft. Het was tamelijk vlak en vooral agrarisch gebied, net als in de omgeving van Shepparton.
Uiteindelijk zijn we om een uur of drie al gestopt in Swan Hill op het Riverside Caravan Park, we stonden op een mooie plek direct aan de rivier de Murray waar weer vrij veel water instaat. Er is hier dit jaar behoorlijk regen gevallen wat goed te zien is, het was na jaren droogte hard nodig ook!

Swan Hill – Broken Hill

Dag 6

Toch fijn als je reserve diesel bij je hebt!

Wederom gelukkig een redelijk zonnige dag met sluierbewolking. De temperatuur was dusdanig dat we buiten koffie konden drinken e.d. , in het zonnetje is het snel lekker!

We zijn om een uur of tien vertrokken en hebben een lange rit gemaakt via Mildura naar Broken Hill waar de camping al hartstikke vol was en we geen plek met stroom meer konden krijgen, veel mensen zijn onderweg naar het warmere noorden. Zodoende was het erg koud in de camper zonder ons kacheltje. Deze camping is niet echt leuk, druk en vol en 25 dollar vonden we nogal wat voor een veredelde parkeerplek zonder stroom.
De rit hierheen was mooi, tamelijk afwisselend met in de omgeving van Mildura veel fruitkwekerijen van wijnfarms tot sinaasappelgaarden. Van Mildura naar Broken Hill was het landschap zo nu en dan licht heuvelachtig, eerst met redelijk veel vee en begroeiing, later werd het kaler met alleen nog lage begroeiing. In de verte liggen oude afgesleten bergen, heel fraai om te zien.

Broken Hill is een mijnstadje wat ooit grote bloei gekend heeft, nu wonen er nog zo’n 25.000 mensen, hier in de buurt wordt veel erts gevonden. De oude mijnen bevinden zich in het stadje zelf, een vreemd gezicht, wel apart!

Broken Hill – Silverton – Broken Hill

Dag 7

Silverton

Nederland in de finale, SUPER!!!!! Niet rechtstreeks gekeken maar om 7.15 uur een sms’je van vriendin en momenteel huisbewaarster Ciska. Later in de middag wel een groot deel van de wedstrijd gezien, deze werd hier herhaald. Zondag, hier maandag ga ik zeker proberen te kijken, het hangt er vanaf waar we zitten en wat we kunnen ontvangen, we weten nu in ieder geval dat het op SBS1 of 2 rechtstreeks uitgezonden wordt! Maar de voetbalvlag hangt tegen het achterraam, we hebben nu plakband, plakt wat gemakkelijker!

Vanmorgen die drukke camping verlaten, er lag een stel naast ons als idioten te snurken, ze hadden de caravan dan ook bijna bij ons binnen geparkeerd en door die dunne wandjes hoor je dus alles!
We hebben eerst boodschappen in Broken Hill gedaan en een heerlijke Coffee Vienna genomen in het winkelcentrum. Daarna zijn we naar een andere camping gedaan waar we gelijk ingeboekt hebben, camping is leuker, ligt veel mooier, is veel rustiger gelegen en voor een plek met stroom betalen we nog minder als voor de veredelde parkeerplek zonder stroom op de andere camping!

Hierna zijn we naar Silverton gereden, min of meer een spookstadje waar nu alleen nog wat kunstenaars en twee ezels (echte) wonen! Het is wel heel toeristisch, de oude gebouwen zijn erg leuk maar vrijwel niet te fotograferen omdat er ladingen auto’s voor staan, jammer! Maar het was leuk om te zien, wat gekke dingen gefotografeerd waaronder een oude Jeep die helemaal beplakt is met bierdoppen, daar zijn heel wat stubbies (Australische bierflesjes) voor nodig geweest!!!! Verder stonden er ook drie beschilderde VW-kevers, grappig om te zien.

Feitelijk zijn we op de terugweg in Silverton aangegaan want we zijn eerst doorgereden naar het uitzichtpunt Mundi Mundi, een enorme vlakte strekt zich daar uit, wat een ruimte! Ook nog een stukje de outback ingegaan over een zogenaamde dirt road, als ze allemaal zo goed zouden zijn zou het een makkie zijn maar daar gaan we maar niet vanuit. In de woestijn hier groeien werkelijk fantastische planten, heel kleurrijk, dus daar de camera even lekker op losgelaten!

Terug in Broken Hill nog even door het stadje gereden, hier staan diverse mooie oude gebouwen uit de tijd dat het een rijke mijnstad was, leuk om te zien.
We waren redelijk op tijd terug op de camping waar we nog even heerlijk in het zonnetje gezeten hebben met een stubbie. Lekker even gelezen, later voetbal gekeken (de herhaling) en gegeten. Het was prima weer vandaag, fris maar als de zon er is, is deze heerlijk. De avonden en nachten zijn erg koud, vandaar dat we voorlopig echt wel een plek met stroom willen hebben, dan kan het kacheltje aan, anders is het wel erg koud hier binnen, plus dat het dan erg vochtig wordt.