Reizen in de outback

03-08-10-015-GRR-King-Leopold-Ranges

Hier stond een halve meter water maar de ondergrond was vrij vlak en dus was deze kreek gemakkelijk te passeren

 

Zorg dat je voldoende van het volgende bij je hebt als je in de outback van Australië gaat reizen:

  1. Ruim voldoende drinkwater (wij hadden 50 liter in onze watertanks en vele liters extra in lege flessen, dit gebruikten we ook voor de bush douche).
  2. Een volle brandstof tank bij aanvang van de trip en ruim voldoende reserve brandstof (wij hadden een tank van ongeveer 80 liter en 50 liter extra in jerrycans).
  3. Een goede reserveband, liefst twee (lukt doorgaans niet met huur campers).
  4. Voldoende voedsel (wij hadden gemiddeld voor een week bij ons).
  5. Navigatie in de vorm van een goede wegenkaart naast een evt. navigatiesysteem.
  6. Een zogenaamd safety beacon (wij hadden een EPIRB noodbaken) als je je op tracks begeeft maar ook als je in de wildernis gaat wandelen.
  7. Wees voorbereid op een zeer slecht wegdek, dan valt het alleen maar mee als dit niet zo is.
  8. Neem volop de tijd om bepaalde routes te rijden, haast is hier zeker niet aan te raden!
  9. Voor diverse routes moet je toestemming vragen bij de verhuurder, doe dit ook, zij gaan de condities van het track voor je na m.a.w. hoe hoog staat het water in rivieren en kreken, is het track goed te berijden e.d. Normaal gesproken zul je altijd toestemming krijgen. Men weet dan ook waar je je ongeveer bevindt, dat kan erg praktisch zijn in noodgevallen.
  10. Rijdt nooit de routes die je van een verhuurbedrijf niet mag rijden, dit zijn de zeer zware routes o.a. door zandwoestijnen. Bovendien als je dit wel doet ben je niet verzekerd.

Wat te doen bij pech of bijv. angst om een rivier te passeren in the middle of nowhere:

  1. Blijf ten alle tijde bij de auto, ga nooit lopend onderweg, de kans op uitdroging en desoriëntatie is heel groot, vroeger of later komt er altijd iemand langs. De wet van de outback is dat men stopt als men een auto langs de weg ziet staan en dat gebeurt ook, bij koffiestops o.i.d. stonden wij vaak langs het track, even een duimpje omhoog en men rijdt gewoon weer verder.
  2. Durf je een rivier of kreek, breed of smal, niet te passeren, wacht dan totdat er iemand komt en vraag of men wacht totdat je er doorheen bent. Ook als men van de andere kant komt blijft men wachten totdat de ander gepasseerd is.
  3. Bij regen worden sommige tracks gladder als bij ijzel en is de auto soms vrijwel niet te controleren, rijdt heel langzaam en stop als je een tegenligger ziet komen, die zie je meest al van ver aankomen.
  4. Rijdt ten allen tijde rustig, dan heb je ook veel minder kans op lekke banden, erg belangrijk als je maar één reserveband hebt.

De tracks

Een prima te berijden track

Een prima te berijden track

 

Maar het kan ook zo zijn of erger

Maar het kan ook zo zijn of erger

 

Of zo!

Of zo!

 

Doorgaans zijn de doorgaande tracks prima te berijden, op grote stukken is een snelheid van plm. 80 km prima te doen. Wij reden doorgaans wat langzamer om vooral van de waanzinnig mooie omgeving te genieten. Echter stukken wasbord komen ook vaak voor van goed berijdbaar tot een ramp waarbij je echt niet harder kunt dan plm. 20 tot 30 km per uur. Tracks kunnen ook op een andere manier erg slecht zijn, je moet absoluut geen haast hebben. Het is hier niet te plannen hoe lang je bijvoorbeeld over 200 km doet, het kan 3 uur zijn maar 10 uur is ook mogelijk, al is dat wel wat extreem.

Houdt er rekening mee dat het in dit soort gebieden erg eenzaam is en erg heet kan zijn!

Houdt er rekening mee dat het in dit soort gebieden erg eenzaam is en erg heet kan zijn!

Tot slot: Geniet!

Als je goed voorbereid bent blijft het grote genieten over!