2006 – Week 7

Purnululu National Park

Dag 45

Purnululu NP, zo mooi!

Wederom zijn we om zes uur opgestaan, het wende, en na het ontbijt en opruimen zijn we naar de parkeerplaats bij Picanninny Creek gereden waar we na vele fotostops en 15 km om half negen waren!

Daar zijn we naar Cathedral Gorge gewandeld, geen mens tegen gekomen, fantastisch! Je loopt daar tussen de beehives, bergjes in de vorm van bijenkorven door en dat is echt geweldig. Er is zoveel moois te zien, echt ongelofelijk. In eerste instantie waren we alleen in de gorge en dat was fantastisch. Het is als een enorm amfitheater, omgegeven door hoge bergwanden met een gat in het midden, zo mooi, de sfeer is geweldig en de stilte ongelofelijk! Later kwamen er meer mensen maar we hebben het mooi even voor ons alleen gehad. Na een tijdje zijn we weer terug gewandeld en hebben we de Domes trail gelopen, een route langs deze prachtige gestreepte bergjes, deels door Picanninny Creek. Na dik twee uur waren we terug bij de auto, net op tijd want het werd vreselijk warm.

Op de parkeerplaats hebben we nog van de prachtige omgeving genoten bij een bak koffie en we zijn vervolgens heel kalmaan weer terug gereden naar Walardi Campground, daar hebben we de hete middag doorgebracht. In de schaduw was het 40 graden en in de zon kon ons thermometertje het niet meer aan.

Tegen de avond zijn we naar een lookout dichtbij gereden om de zonsondergang te bewonderen, het was alsof de bergrug in brand stond, zo knal oranje, super mooi.

Het was geweldig om hier terug te zijn en wel op deze manier, veel en veel mooier en vooral relaxter als met een toertje! Hans vond het ook schitterend en nu weet hij tenminste waar ik het over heb en op welke gebieden ik dus eigenlijk helemaal verliefd ben! Zo mooi, dit vergeet ik echt nooit meer. Bekijk de fotos om een idee van de omgeving te krijgen, het is nl. eigenlijk met geen pen te beschrijven!

Purnululu NP – Kununurra

Dag 46

Missie volbracht!

Na een koude nacht weer vroeg opgestaan. Om zeven uur zijn we vertrokken en terug gehobbeld naar de Great Northern Highway waar we om tien uur waren. We hebben weer enorm genoten van de omgeving langs het Spring Creek Track. Dit track wordt bewust niet verbeterd omdat er dan een enorme stroom bezoekers op gang zou komen en daar is het gebied te fragiel voor. Nu mag je er alleen met een fourwheeldrive naartoe en er zijn mogelijkheden met vliegtuigjes maar die zijn vreselijk duur. Ook diverse toertjes doen het nationale park aan zoals ik ook twee keer gedaan heb maar op deze manier, op onszelf, was toch echt veruit de mooiste manier!

Aan het einde van het Spring Creek Track hebben we eerst een verdiende bak koffie gedaan en zijn vervolgens door het mooie bergachtige gebied terug gereden naar Kununurra waar we om een uur of drie waren. Daar een biertje op de goeie afloop genomen en omdat het zo warm was smaakten ze extra lekker!

Kununurra – Saddle Rest Area

Dag 47

Saddle Rest Area

We zijn weer richting Katherine gaan rijden, de grens tussen de staten West Australia en Northern Territory hebben we weer gepasseerd en dat betekende dat we onze horloges weer anderhalf uur vooruit moesten zetten, in WA is het 6 uur later als bij ons en in NT dus 7½ uur later.

We hebben daarna nog een 100 km gereden en zijn op een 24 uur parkeerplek, Saddle Rest Area, gestopt en daar was het hartstikke druk met campers en caravans en dat al vroeg in de middag. Wij waren er nl. tegen twee uur. We moesten de generator leeg draaien omdat we die in Katherine naar huis wilden sturen maar dat ding wilde maar niet leeg!

In het donker hebben we nog een heerlijke bush douche genomen, was een investering van wel 20 dollar (12 euro) en daar heb je een speciale waterzak voor, die vul je en hang je in het zonnetje, daarna douchen met het douche aansluitstuk en geloof me dat is echt zalig in de hitte die we hadden. Het was nl. weer een graad of 40! In Purnululu NP hebben we die douche ook elke keer gebruikt, een wasbeurt na zulke hete dagen is heerlijk!

Saddle Rest Area – Katherine

Dag 48

Geen mooi gezicht, wel heel goed voor de natuur

Terug in Katherine, we stonden weer op dezelfde camping als eerder, hoorden we het nieuws over Steve Irwin, Crocodile hunter. Dit hoorden we via een mailtje uit Nederland en het scheen dat het halve land op z’n kop zou staan maar daar was hier weinig van te merken. Wel jammer ik mocht hem wel, hij was alleen wel eens wat te enthousiast. We vernamen in Katherine wel dat zijn dierentuin in Queensland op dat moment min of meer een bedevaartsoord begon te worden!

We hebben dus weer de mooie route grotendeels door het Gregory Nationaal Park terug gereden, langs afgesleten bergruggen en langs de machtige Victoria River.

Katherine – Cooinda

Dag 49

Kakadu NP

Door een mooi geaccidenteerd gebied zijn we naar Cooinda gereden en zijn daar op de camping gaan staan en dat hadden we niet moeten doen! In 1992 ben ik hier ook lek gestoken maar okee met anti insectenspul moet dat te voorkomen zijn, hadden we gedacht dus!!! Kennelijk helpt er niks tegen mieren, het stikte er daar van en binnen no time zaten we onder de steken, ik was er bijna beroerd van, wist niet hoe ik het had van de jeuk! Hans op dat moment nog minder maar die is in de nacht lek gestoken. Omdat het meer dan bloedheet was in de auto en vooral in de beperkte ruimte van het bovenbedje was het erg benauwd, dus konden we niet anders dan weer met de deuren open slapen. Hans zag er de volgende dag als een dalmatiër uit, alleen geen zwarte stippen maar rode! En bij mij was het ondanks het gebruik van deet niet veel beter! En overdag gewone niet stekende maar verschrikkelijk irritante vliegen, het geheel maakte ons niet vrolijker! Wat hadden tot dan heel weinig last van vliegen en stekende exemplaren maar dit was echt heel erg. Niet zo heel verwonderlijk overigens want Kakadu bestaat voor een heel groot deel uit wetlands, moerassig gebied, en daar stikt het van die beesten.

Cooinda – Aurora Kakadu

Dag 50

Kakadu NP Ubirr

We zijn eerst naar het Yellow Water gegaan dat heel dichtbij de camping lag, een moerasgebied vandaar dus al die *(@^$(&@^$( vliegen! Maar het was schitterend om te zien, we zagen heel veel vogels, een saltie (zoutwaterkrokodil), prachtige waterlelies en een geweldig uitzicht langs de gehele boardwalk, plankieren waar je over kunt wandelen.

Daarna zijn we naar Ubirr gereden, hier zijn heel veel heel oude Aboriginal rotstekeningen te zien, de tekeningen op zich vielen ons tegen eigenlijk maar het uitzicht op Arnhemland vergoedde heel veel, echt schitterend van bovenaf op een rots.

In Jabiru hebben we later nog wat boodschappen gedaan, ook nog even op Jabiru Airport gekeken, daar moest een geweldige winkel zijn, nou ik heb ze beter gezien!!!! Er wordt heel veel geroemd over Kakadu maar geeft ons Purnululu of Windjana maar, echt stukken mooier en indrukwekkender.

We zijn op een camping langs de Arnhem highway gestopt, daar kangoeroes en een dingo gezien en heel lekker gezwommen plus in de jacuzi gezeten. In Jabiru hadden we insectenspul gekocht, misschien dat dit zou helpen, nou mooi niet dus, wederom lek gestoken en nog gekker van de jeuk geworden! Althans ik had veel meer last van jeuk dan Hans die toch veel meer steken had en nee dat komt niet omdat hij zo’n flinke vent is, hij had gewoon heel weinig last van jeuk, vreemd maar ’t zal wel van persoon tot persoon verschillen. ’s Nachts de deuren van de auto maar dicht gehouden, was ietwat zompig op bed maar het viel ons niet tegen. Maar we hadden wel besloten dat we vanwege zowel de vliegen als de warmte de volgende dag een cabin zouden nemen, we zouden het sowieso al gaan doen om op ons gemak in te pakken, op te ruimen en schoon te maken maar we hebben de cabin nu een dagje eerder en langer genomen.

Aurora Kakadu – Howard Springs

Dag 51

Veel vogels bij Fogg Dam

We hebben Kakadu weer verlaten, Kakadone zeggen ze hier, en er gemengde gevoelens van overgehouden. Deels is het echt verschrikkelijk mooi maar anderzijds is de ophef er over ietsje te, althans wat ons betreft, zoals eerder gemeld vonden we andere nationale parken veel mooier en indrukwekkender en dat hebben we inmiddels van vrij veel mensen gehoord.

We zijn onderweg naar Darwin nog naar de Fogg Dam afgeslagen, dat zijn ook wetlands waar heel veel vogels en planten te zien zijn, we hebben hier ook een hele mooie wandeling gemaakt en over de dam gereden, was echt heel erg mooi.

Daarna zijn we naar Howard Springs, dit ligt vlakbij Darwin, gegaan en hebben een cabin gehuurd voor drie nachten. Echt een heel schattig huisje en voor ons gevoel enorm groot na zeven weken in een echt kleine camper! We hadden een eigen badkamertje met douche en wc, ook wel eens lekker, dat waardeer je na zo’n tijd wel heel erg. Verder bestond het uit één ruimte met daarin een heerlijk bed, hotel boxspring, dat deel was door een gordijn af te scheiden van de rest en die rest bestond uit een ruimte met daarin het aanrecht met koelkast, magnetron en fornuis, daar staat een rond tuintafeltje met twee stoelen en er staat nog een stapelbed dat wij als opslagruimte gebruikt hebben.

We hebben de auto helemaal leeggehaald en zijn daarna heerlijk gaan zwemmen in het echt gigantisch leuke zwembad op de camping. Daarna heerlijk op ons verandaatje gezeten. We waren echt blij dat we dit gedaan hadden, zalig die ruimte ondanks dat het feitelijk klein is.

Tien jaar terug waren we ook op deze camping geweest, het oude zwembad herkenden we nog, verder is er heel veel ten goede veranderd, het is een prachtige camping, goeie keuze dus!